PDA

Se fuld version : Aircon/klima

irmscher
Tue 24 Aug 2010, 10:16
Nu har jeg så lige et spørgsmål til de af dem som har klima/aircon.

Var jo på ferie i Italien og fik bilen serviceret, inkl. klimaanlægget.

Alt fungere perfekt, den kan køle og afdugge uden problemer overhovedet.

Men:

Når jeg holder stille, går blæseren (den ude ved køleren) igang. Det gør den hvert 20 sek. og i ca. 5 sek. af gangen....

Hvis jeg deaktivere AC/kompressoren eller skruer blæseren ned på "0", holder den op med ovenstående symptom og blæseren begynder først når bilen bliver for varm, altså helt på normal vis..!

Der er ingen andre problemer og bilen kører helt perfekt (ja man kan selvfølgeligt mærke/se at man de/aktivere kompressoren), ingen advarselslamper eller noget!?
Har først bemærket det her for nylig, da jeg skulle have luft i dækkene, da bilen stod i tomgang. Måske det er normalt efter den seneste software?? Førhen gik der længere imellem blæseren kørte, dog kørte den så i længere tid...!!

Men hvad er galt eller er der noget galt......???

Pennywise79
Tue 24 Aug 2010, 15:47
Min gør nøjagtigt det samme. Har A/C.

Det er vist normalt.

Kim L.
Tue 24 Aug 2010, 17:20
min gør, som din gjorde førhen, og jeg har klima...

BuzzFuzz
Tue 24 Aug 2010, 20:08
Uden selv at have en D eller bil med aircon vil jeg tro det er helt normalt og kan være ændret i timingerne ved opdatering af software.
Aircondition køleren sider somregel klods op og ned af motorens køler og bruger den samme blæser. Ved ikke om folk har tænkt over det men hvis ikke ville jeg lige nævne det.

irmscher
Tue 24 Aug 2010, 21:36
Det er sket EFTER opdateringen af bilens software. Så det må jo være sådan...eller??
Kan bare konstatere at bilen nu kører ca. 0,5 km/l længere, efter opdateringen....så det må åbenbart være sådan, men kom bare til at tænke om det var noget med føler/kompressoren, vandpumpen etc.??

-Kim, hvornår har du sidst fået din opdateret/servicere??

-Peenywise, jeg bliver jo helt nervøs, når man tænker på at du har kørt 80000 på de samme klodser....hvad med resten...*G*... :)

Pennywise79
Tue 24 Aug 2010, 22:00
Irmscher, 80000km på de samme klodser er da ikke usædvanligt. ;-)

Jeg kørte langt over 100000km på klodserne i Corsa B'en. Jeg ved selvfølgelig ikke om jeg kan bruge det til noget.

Nu har jeg været nede og lure på alle 4 og lure på mine klodser i dag. Umiddelbart ser det ud til at der er en del at give af endnu. Bilen bremser altså stadig super godt og hverken skævt eller kurrer eller noget ;-)

Jeg var sidst til stort service ved 62000km, så jeg regner da bestemt med at tingene er som de skal være.

Kører til service i Flensborg omkring nytår igen. Kører ca. 30000km om året, så der passer pengene.

irmscher
Tue 24 Aug 2010, 23:44
Hvis du motorbremser en del og ikke kører vildt meget bykørsel.....Men da jeg har automatgear vil jeg helt naturligt bruge bremserne mere....tilgengæld bruger/slider jeg ikke en kobling :)

Kim L.
Wed 25 Aug 2010, 16:51
Det er sket EFTER opdateringen af bilens software. Så det må jo være sådan...eller??
Kan bare konstatere at bilen nu kører ca. 0,5 km/l længere, efter opdateringen....så det må åbenbart være sådan, men kom bare til at tænke om det var noget med føler/kompressoren, vandpumpen etc.??

-Kim, hvornår har du sidst fået din opdateret/servicere??

-Peenywise, jeg bliver jo helt nervøs, når man tænker på at du har kørt 80000 på de samme klodser....hvad med resten...*G*... :)

Min var sidst til service for et halvt år siden, det eneste jeg kunne mærke forskel var at den kører ca. 1-2 km/l længere efter det... så jeg skal ikke klage...

irmscher
Tue 05 Oct 2010, 13:04
For lige at slutte den af, så skal den gøre som jeg har beskrevet...køre med blæseren i 5 sek, pause i 20 og igen og igen etc. Sådan er den med seneste software..! Klima aller aircon, ligegyldigt! Hilsen fra Opel. :-)