PDA

Se fuld version : Øko tuning

irmscher
Mon 21 Dec 2009, 18:55
Har nogen prøvet, hørt aller andet om det??

I har nok hørt reklamen fra radioen med Kiesa, men har nu studeret det lidt ud fra den tyske hkjemmeside og set klip etc. Faktisk lyder og ser det ud til at være for godt til at være sandt. Men at man kan hente 15 Hk på en 1.4!! og 15 Nm!! For lige under 4000 Kr. Hvis og kun hvis det virkeligt kan spare een for mellem 10-20 % i brændstof (man skal køre som sædvanligt og ikke udnytte de ekstra kræfter til sjov). Ja så kan man jo køre det hele ind igen i løbet af et lille års tid og samtidig nyde godt af de ekstra kræfter.

Der er 2 priser....øko-tuning og Økotuning75....Men hvis nogen, ligesom Rasmus har fået målt 100 Hk, så er det vel "Kun" økotuning75 der har en effekt?? Jeg har ikek fået målt min, da flere har sagt/fortalt at det ikek kan lade sig gøre med automatgear, men når man nu som jeg skifter det der skal siftes til service, har et pipercrooss filter i og kun fylder v-power på, må jeg eet eller andet sted også have de ca. 100 Hk.?? Men så hjælper økotuning ikke , eller??? Bare nysgerrig :-)

Twinelium
Tue 22 Dec 2009, 08:36
Tror ikke det hjælper på en sugemotor.. På en CDTI kan du godt chippe den sådan at du får lidt mere moment, men bedre brændstof økonomi => slitage og øget forurening af især de helt små partikler.

irmscher
Tue 22 Dec 2009, 18:43
Korrekt, men nu har jeg set flere af de test og beskrivelser fra de tyske blade og medier. Det er IKKE kun turbo motorer det hjælper på. Men det med tolerancer og muligheder for at opgradere motorerne til senere facelift, den er god nok. Også derfor jeg er sikker på at "vores" 1.4 på een eller anden "nem" måde kan opgraderes tl 100 Hk. Men hvordan??

Kim L.
Tue 22 Dec 2009, 19:58
nu har jeg jo en 1,3 cdti, og har også set det der økotuning, for mig lyder det jo bare som en almindelig chipning i bund og grund... vil gerne have min chippet, men ikke mens der er garanti på... og ville sku gerne lige hører lidt mere om det inden det er "økotuning" jeg smider penge efter...

BuzzFuzz
Wed 23 Dec 2009, 13:51
Hvad fabler i om knaejder???:mrgreen:
Kan vi ikke få et link eller noget så alle kan følge med he he??(y)

irmscher
Thu 24 Dec 2009, 11:19
http://tuning.dk/shop/frontpage.html

BuzzFuzz
Sat 26 Dec 2009, 10:26
ahh... he he..

ja det er jo en chip/box tuning de snakker om efter hvad jeg kan læse..
Og ja du bør i princippet kunne spare både brændstof og hente mere effekt. Men at de skriver at en motor der eks. yder 140 HK er lavet til at yde 180-200 HK tror jeg er lidt optimistisk.
Min teori er også holdbareheden, jævn kørsel og bredt moment, forureningen samt støj der har indvirkning på at der er sparet på slut effekten. Ved selv mest om Benzin motorer, har en ide om at en diesel motor kan man bare proppe diesel og luft ind i til den siger bang he he..

Kim L.
Sat 26 Dec 2009, 12:55
Der vil altid være mere slidtage som du skriver når man henter mere effekt på en motor, det siger jo sig selv, men jeg synes også det er meget optimistisk med de store HK som de siger en motor er lavet til... Dog må vi jo sande at mange af motorene har flere HK end hvad de er opgivet til, tag bare min kammerats altea FR diesel, den er jo opgivet til 170 HK, men han har fået den målt 2 steder til at have ca. 185 HK, og hans er helt standard. Tror også at min egen 1,3 diesel har flere HK end opgivet. synes ihvertfald at den går rigtig godt af 90 HK og 200 NM. Så ved sku ikke helt... hehe

ahh... he he..

ja det er jo en chip/box tuning de snakker om efter hvad jeg kan læse..
Og ja du bør i princippet kunne spare både brændstof og hente mere effekt. Men at de skriver at en motor der eks. yder 140 HK er lavet til at yde 180-200 HK tror jeg er lidt optimistisk.
Min teori er også holdbareheden, jævn kørsel og bredt moment, forureningen samt støj der har indvirkning på at der er sparet på slut effekten. Ved selv mest om Benzin motorer, har en ide om at en diesel motor kan man bare proppe diesel og luft ind i til den siger bang he he..