PDA

Se fuld version : Nye sommerdæk!

irmscher
Sat 06 Jun 2009, 10:49
Nu skal jeg til det igen....Nogle vil nok tænke åhh neeej...*G*

Men da jeg jo er lidt penippen mht. til støj og rullemodstand, så skal jeg lige have et par spørgsmål besvaret.

Idag har jeg Continental Ecocontact 2 (de org. monterede) i str. 195/55/16. Synes faktisk de støjer lidt og de er da også lidt slidte, men ikke ulovlige, men skifter da vi skal til Italien igen igen!....og mit værksted siger at støjen helt sikkert ville forsvinde med et sæt Michelin.

Nu er det så at jeg har fået 2 priser på samme dæk (Michelin Engergy Saver) mht. hastighedsindeks, belastning og type, men med den lille forskel at de billige er 205/55/16 og de dyre er 195/55/16.

Er der nogen der har prøvet at skifte til en tand bredere og oplevet om bilen blev langsomere eller brugte væsentligt mere benzin og/eller er det eneste jeg vil "mækre" at den bliver mere retningsstabil eller....????

prisforskellen er "kun" Kr. 600.
Men det er jo også 1.5 tankfuld benzin....:-)
Så det er fristende at sætte 205/55/16 på....Jvf. Michelins kundeservice vil jeg ikke mærke den helt store forskel...kun på speedometeret som vil rykke sig nærmere den "korrekte" hastighed. Men at jeg skulle sikre mig at bilen er typegodkendt til dækkene. Hvis jeg sætter 205 på, rykker jeg nærmere den rullediamter en Corsa D Essentia er født med i rullediameter....

BuzzFuzz
Sat 06 Jun 2009, 13:28
Jeg ville nok selv sætte 205 dæk på men jo større overflade dækket har jo mere modstand ville jeg mene er logisk. Men har også erfaret at jo bredere dæk man sætter på jo mere følsom er bilen for striber på vejen riller osv. så tror det bedste valg for dig ville være 195. 2 fordele ved 205 dækkene er jo som du selv siger rullediameteren kommer til at passe bedre og et begrænset bedre vejgreb.

irmscher
Sat 06 Jun 2009, 16:01
Det er korrekt med rullemodstanden, men har nu også læst test af mine nuværende dæk (her retter jeg mig selv, da det IKKE er ecocontact, men premium contact 2 jeg har på nu) Disse dæk er i test ikke super gode på "brændstofbesparelsen" og slitage er i karakter "lavt"....Så det var derfor jeg tænkte om 205 i Michelin Energy Saver ville give mig det samme eller bedre/mindre rullemodstand og samtidig mere retningsstabile...og ydermere mindre støj da de ligger meget under i karakteren her i forhold til mine nuværende....!! + spare 600 kroner...det er trods alt mange kilometer og "besparelsen" i slitage/besparelse på 195 kontra 205 er minimal...
Det med retningsstabiliteten ved alle indehavere af Corsa D lidt om, da den er en lille smule "slasket" i styretøjet eller rettere, den er FOR påvirkelig når man rører ved rattet....Har jo haft en C´er også og en B´er....må indrømme at jeg faktisk synes B´eren styrede bedst....og var sjovest at køre...(afhængig af hvad man har modificeret)!!!

Summa sumarum, tror jeg vælger 205....

Update den 12/6: Fik 195 på igår....Inkl alles 4100.

Så skal jeg lige have monteret mine fødselsdagsgaver i weekenden:
Nye måtter med rød kant
Dørtrinslister (dem fra en Cosmo)
Kort antenne samt skraldespand/askebærger (det havde tidligere ejer smidt væk)
Nye vinduesvisker

Poleres igen inden turen sydpå

Så weekenden står i bilens tegn :-)