PDA

Se fuld version : Dækstøj på sommerdæk?

Pennywise79
Tue 19 May 2009, 11:54
Jeg er efterhånden ved at være et "kendt" brokkehoved herinde og det er jeg egentligt ikke glad for.

Jeg har intet længere at udsætte på Corsa 1.7 cdti'eren, som egentligt kører som en drøm uden dikkedarer - desværre kan jeg ikke tilskrive mine sommerdæk dette.

Sidste august fik jeg leveret sommerdæk med 16" alu (af mærket Continental) og vinterdæk med ved køb af bilen.

Jeg kørte vel et par måneder med sommersutterne, hvorefter de blev lagt i vinterhi på min forhandlers lager.

Da jeg for en måneds tid skiftede retur til sommerdækkene er der kommet den lede dækstøj med i købet. I starten troede jeg, at det var mig, som havde PMS, men efterhånden har min kæreste og andre medpassagerer også kommenteret det kraftigt. Så det er altså ikke fordi jeg har udviklet tinnitus, men den er sgu god nok.

Jeg har selv monteret sommerdækkene og har checket for korrekt dæktryk og at jeg har monteret beslagene korrekt.

Det lyder som om, at bilen er blevet udstyret med en turbolader og den brummer fandme som en gammel boret Manta - dog er det mit indtryk, at det kun er indefra lyden kommer.

Er der nogle, der har erfaringer med det samme?

Hvad har jeg krav på ift. garanti nu hvor dækkene har været opbevaret korrekt vinteren over hos forhandleren og pludselig støjer som "ind i helvede"?

Det ødelægger altså totalt køreoplevelsen når man konstant har den brummende lyd nakken. (Lyden kommer klart dominerende fra bagdækkene og er propertionalt stigende med hastigheden. Starter ved 50km/t.).

BuzzFuzz
Tue 19 May 2009, 17:30
Continental skulle være et godt mærke hvad jeg ved af så tror ikke det er der problemet ligger.. Du skriver du ikke har bemærket noget støj fra dækkene inden de blev lagt i vinterhi og de burde være opbevaret rigtigt. Er sommerhjulene bredere og evt. alufælge med anden ET (indpresning) kunne det være hjullejer der er dårlige og ved skift til andre hjul hvor der kommer større press på lejerne kan det øge en måske ubemærket mislyd. Dog lyder det lidt underligt da bilen jo ikke skulle være så gammel.. Hvor langt har bilen kørt???

irmscher
Tue 19 May 2009, 23:33
Har lige været på værksted med vores. For den havde en underlig "hylende" lyd ved 90+ km/t. (dog foran) Da jeg ringede fik jeg at vide at en kunde havde fortalt det samme, denne kunde havde en 1,7 cdti. Og lejerne skulle skiftes FORAN...?? Jeg bestilte tid da jeg samtidig skulle lave et eftersyn på klimaanlægget. Men da de fik det tjekket var der er en "kampagne" vedr. dette "hylen"....(det lød som om vi kørte på de striblede striber) Det var "bare" en motorstiver som skulle ændres (vinkles) så den ikke kom i selvsving. Mht. til dine dæk så tror jeg ikke det er dem, da Continental generelt er et top dæk...og meget sjældent har ry for støj etc. Så tjek med det lokale værksted...De bør kunne finde fejlen...Vi bruger Opel i Hobro....de er bare Super...;-)

Twinelium
Wed 20 May 2009, 09:16
Og er det orginale alufælge, for ellers kan det være nødvendigt med centreringsringe..

Pennywise79
Fri 22 May 2009, 15:46
Det viste sig, at være hjullejet i venstre baghjul. Det var også der jeg kunne konstatere lyden kom fra. Mekanikeren kørte 100m i bilen og konstaterede, at det fluks var et leje, der var gået. Bilen har gået 33000km.

De havde allerede fået reservedele hjem på forhånd - kanon service og skiftede det mens jeg fik en kop kaffe ;-)

Bilen havde netop været til den første 30000km service for en måneds tid siden og hvis det andet Opel værksted havde gidet at køre en tur i min bil havde de med det samme kunnet konstatere, at det tilfældet. Så de har simpelthen ikke opfyldt det som står i servicebogen.

Dog kæmpe ros til Opel i Vojens for at være velforberedte og hjælpe på stedet. Min bil lyder som en spinnende kat igen ;-)

Jeg sidder så tilbage og undrer mig over hvordan et hjulleje allerede ryger på en næsten ny bil efter 33000km. I min gamle Corsa B holdte de langt over 100000km før de blev skiftet. Er kvaliteten af reservedelene bare blevet ekstremt meget ringere gennem årene? ;-)

BuzzFuzz
Sat 23 May 2009, 18:46
Det viste sig, at være hjullejet i venstre baghjul. Det var også der jeg kunne konstatere lyden kom fra. Mekanikeren kørte 100m i bilen og konstaterede, at det fluks var et leje, der var gået. Bilen har gået 33000km.

De havde allerede fået reservedele hjem på forhånd - kanon service og skiftede det mens jeg fik en kop kaffe ;-)

Bilen havde netop været til den første 30000km service for en måneds tid siden og hvis det andet Opel værksted havde gidet at køre en tur i min bil havde de med det samme kunnet konstatere, at det tilfældet. Så de har simpelthen ikke opfyldt det som står i servicebogen.

Dog kæmpe ros til Opel i Vojens for at være velforberedte og hjælpe på stedet. Min bil lyder som en spinnende kat igen ;-)

Jeg sidder så tilbage og undrer mig over hvordan et hjulleje allerede ryger på en næsten ny bil efter 33000km. I min gamle Corsa B holdte de langt over 100000km før de blev skiftet. Er kvaliteten af reservedelene bare blevet ekstremt meget ringere gennem årene? ;-)Godt du fik problemet løst. Det viser bare igen at det ene opel værksted ikke altid er ligeså effektive som det andet.. :-k Priserne skal jo holdes nede på nyere biler så de kan følge med priserne på biler fra Asien og det er nok med til at de måske sparer nogle steder. men der kan jo også have været en fejl i den fra starten.

garmin
Sat 23 May 2009, 23:33
Jeg er efterhånden ved at være et "kendt" brokkehoved herinde og det er jeg egentligt ikke glad for.

Jeg har intet længere at udsætte på Corsa 1.7 cdti'eren, som egentligt kører som en drøm uden dikkedarer - desværre kan jeg ikke tilskrive mine sommerdæk dette.

Sidste august fik jeg leveret sommerdæk med 16" alu (af mærket Continental) og vinterdæk med ved køb af bilen.

Jeg kørte vel et par måneder med sommersutterne, hvorefter de blev lagt i vinterhi på min forhandlers lager.

Da jeg for en måneds tid skiftede retur til sommerdækkene er der kommet den lede dækstøj med i købet. I starten troede jeg, at det var mig, som havde PMS, men efterhånden har min kæreste og andre medpassagerer også kommenteret det kraftigt. Så det er altså ikke fordi jeg har udviklet tinnitus, men den er sgu god nok.

Jeg har selv monteret sommerdækkene og har checket for korrekt dæktryk og at jeg har monteret beslagene korrekt.

Det lyder som om, at bilen er blevet udstyret med en turbolader og den brummer fandme som en gammel boret Manta - dog er det mit indtryk, at det kun er indefra lyden kommer.

Er der nogle, der har erfaringer med det samme?

Hvad har jeg krav på ift. garanti nu hvor dækkene har været opbevaret korrekt vinteren over hos forhandleren og pludselig støjer som "ind i helvede"?

Det ødelægger altså totalt køreoplevelsen når man konstant har den brummende lyd nakken. (Lyden kommer klart dominerende fra bagdækkene og er propertionalt stigende med hastigheden. Starter ved 50km/t.).

Hej

Jeg var ude for præcis det samme. Fik skiftet baghjulslejer ( efter flere forsøg fra værkstedets side på at finde fejlen) efter 23000 km.

BuzzFuzz
Mon 25 May 2009, 17:01
Hej

Jeg var ude for præcis det samme. Fik skiftet baghjulslejer ( efter flere forsøg fra værkstedets side på at finde fejlen) efter 23000 km.
Hvor langt har du kørt nu så??? lad høre fra jer hvis problemet opstår igen inden for 50.000 km.