Se fuld version : Ny Opel Corsa 1.7 CDTI - Mærkelig mislyd når jeg skifter gear
Pennywise79
Tue 23 Sep 2008, 14:07
Jeg er den lykkelige nye ejer af en ny Opel Corsa 1.7 CDTI. Jeg har nu kørt ca. 5000km i den og siden start observeret en mærkelig mislyd når der jeg skifter gear.
Nogle gange kan det næsten ikke høres andre gange er det så højlydt så mine medpassagerer spørger til det.
Det lyder nærmest som at man kan høre hvad der sker i nede i gearkassen. Jeg har endda observeret, at den finde på at "hoppe" i typisk andet gear, som om den ryger ud af gearet - dog uden at den gør det eller man smider koblingen.
Er der andre ejere af denne ellers pragtfulde bil med et lignende problem?
Det skal siges, at jeg kører forbi forhandleren, men det kunne være rart, hvis andre kan rapportere om noget lignende som jeg kan bruge som argumentation.
Jens_s
Sun 28 Sep 2008, 17:28
Hej Pennywise79.
Jeg har selv en Opel Corsa 1,7 sport fra starten af aug 08 (har nu kørt 2800 km), og opdagede lyden/rykkene allerede fra første dag jeg fik den. Jeg har haft den hos Opel, og de er efter lang tid kommet frem til hvad problemet er. Jeg troede også det var en lyd fra gearkassen, men det viser det sig ikke at være. Det er en brusende/skure-lyd fra turboen, der opstår ved lave omdr. (prøv selv at koble ud, uden at skifte gear, så kan du høre lyden). Jeg fik et stykke papir med en sevicemeddelse fra Opels interne computersystem, hvor de skriver at kunden skal have oplyst årsagen til dette, men at de ikke skal udskifte nogle dele da det ikke vil hjælpe, dog skal man havde den nyeste opdatering til bilen, dette vil dog ikke ændre noget ved problemet, men så er man bedre stillet.
Selve rykket som fremkommer nogle gange, har jeg egentlig aldrig fået noget forklaring på, men skal på værsted med den i næste uge (med en raslelyd ude fra motorrummet - de har fjernet lyden før - men er nu kommet igen, som fremkommer fra to A/C rør der kommer i resonans ved et bestemt omdr. tal) og der vil jeg lige presse dem lidt for en forklaring.
Det virker som om Opel bare har brugt nogle dårlige dele til turboen, og bare ikke vil bruge nogen penge på kundernes biler, så længe det ikke udvikler sig til større problemer, end at kunden kan leve med det.
Pennywise79 skriv gerne hvad Opel har fortalt dig om problemet, gerne uden at du fortæller dem om hvad problemet er.
Skriv gerne hvis du/i har oplevet det samme, og har fået en anden forklaring på problemet.
/Jens
Pennywise79
Mon 13 Oct 2008, 19:02
Hej Jens S.
Jeg har nu været på værkstedet med den omtalte mislyd. Det viser sig, at det åbenbart er alle eller størstedelen af lige netop 1.7cdti ejere at problemet er.
Ikke noget med det - så er der faktisk også en fejl på turboen, der hænger sammen med dette. Dette skulle den omtalte opdatering dog løse. Den er dog ikke udkommet endnu - men kommer i uge 46-47. Denne fejl skulle også være på langt størstedelen af denne model.
Fejlen giver sig udslag ved motorvejskørsel har jeg oplevet. Pludselig lyser den gule reservenøgle lampe i omdrejningstælleren. Kort tid efter mister bilen fuldstændigt sit moment og taber fart. Opdateringen skulle løse dette. Problemet er så bare, at det kan være ganske farligt, at køre på motorvej når dette sker. Jeg har prøvet det tre gange nu, hvor jeg har været nødsaget til, at køre ind i nødsporet og "genstarte" bilen. Derefter er det forsvundet.
Min gamle Corsa fra 96 var der aldrig nogen som helst problemer med. Kan Opel ikke fjerne denne tåbelige lyd må jeg erkende, at det absolut er sidste gang jeg køber Opel. Næste gang må jeg så satse på en japansk. Alene det, at det er velkendte problemer, som kunderne af den pågældende bil, ikke er orienteret herom synes jeg er dårlig service.
Nedenfor poster jeg det svar jeg har fået på mail efter jeg havde brokket mig omkring de to forhold til Opel:
Tak for henvendelsen
Jeg beklager at De har dårlige erfaringer med Deres nye Corsa. I det følgende vil jeg besvare punkt 1 og 2 i samme rækkefølge som i Deres email.
1. Denne lyd fra turboen er ikke en fejl ved 1,7 125hk Corsa. Vi har dog fået så mange tilbagemeldinger fra ejere over dette, at Opel har lavet et let ændret program til styringen af turboen på de biler hvor ejeren påtaler dette. Dette vil ikke fjerne lyden, men det vil reducere lyden en smule.
2. Der er en opdateret version af softwaren som skulle elimenere dette.
angående pkt 1 og 2, så har jeg bedt Hans hos Opel i Skrydstrup kontakte Dem for at arrangere et tidspunkt til at opdatere disse på Deres bil.
Medens Jeg har forståelse for at der nok har været gener i forbindelser med dette, så kan vi desværre ikke tilbyde økonomisk kompensation for dette.
Det er naturligvis uheldigt, at der mod forventning er opstået fejl på Deres bil og jeg beklager den ulejlighed, som dette har påført Dem.
Med venlig hilsen
Fjernet af admin.
BuzzFuzz
Tue 14 Oct 2008, 17:25
Hejsa... Vil lige skrive tak for informationen det er kanon der er nogen der gider skrive den slags og dele erfaringer selvom det stadig er en MEGET træls problem du har med bilen..
Hold os endelig opdateret om siturationen.
Vil også lige sige at sammenligne en bil fra 96 og så en helt ny er lidt svært at gøre da der er kommet utroligt meget elektronisk og smart i bilerne nu om dage og nej der bør sku ikke være fejl men jo flere dimser og smarte løsninger der kommer i de nye biler jo flere muligheder for fejl. Har i lang tid sagt at lad os se de nye biler om 20 år i forhold til biler der er 20 år idag..:mrgreen:
Jens_s
Wed 15 Oct 2008, 23:16
Hej Pennywise.
Tak for opfølgningen.
Jeg har dog aldrig oplevet den gule reservenøgle lampe i omdrejningstælleren lyse. Jeg kører ikke så meget på motorvej, men mest bykørsel. Jeg har dog kørt hele vejen til Berlin og tilbage uden nogen problemer, hvor jeg håbede på det ville have en virkning på problemet , men uden held.
Om et par uger vil jeg forhøre mig, om den opdatering du taler om til bilen - forhåbentlig vil den hjælpe en smule.
/Jens
Pennywise79
Sun 07 Dec 2008, 14:13
I denne uge blev bilens software opdateret med opdatering 1 ud af 2. Det har fjernet næsten hele mislyden. Den er så svag nu, at man ikke ænser den, hvis man ikke ved hvad man skal lytte efter.
Bilen har heller ikke tabt sit moment på motorvejen, som den ofte gjorde før opdateringen.
Medio december skulle den sidste del af opdateringen komme.
Jeg har udtrykt min utilfredshed over Opel og forventer kompensation for det alt for lange forløb.
BuzzFuzz
Sun 07 Dec 2008, 21:53
I denne uge blev bilens software opdateret med opdatering 1 ud af 2. Det har fjernet næsten hele mislyden. Den er så svag nu, at man ikke ænser den, hvis man ikke ved hvad man skal lytte efter.
Bilen har heller ikke tabt sit moment på motorvejen, som den ofte gjorde før opdateringen.
Medio december skulle den sidste del af opdateringen komme.
Jeg har udtrykt min utilfredshed over Opel og forventer kompensation for det alt for lange forløb.Det lyder godt. Hold os endelig opdateret.. (y)
Fkoster
Sun 14 Dec 2008, 22:26
Hej allesammen, jeg har ligeledes en Corsa 1,7 som har kørt ca. 25000 km. jeg har også haft den lyd i beskriver, og har fået opdateret softwaren til bilen, jeg er ikke helt klar over om det er både 1 og 2 eller kun 1, for jeg har stadig denne lyd fra turboen. Men yderligere har jeg en mærkelig fløjtelyd et eller andet sted fra bilen når denne er varm og holder i tomgang, det lyder virkeligt som om der sidder en misbrugt tysker inden under bilen eller lign. Men er der nogen der kender til sådan en lyd. Det er kun engang imellem, og på opel mener de at den skal sige sådan. Men jeg tror ikke de kan skelne mellem den ene og den anden mislyd. for en næsten ny bil skal da ikke sige sådan eller ?
banditten78
Sun 21 Dec 2008, 00:55
Nu fik jeg endelig min Corsa og ja den lyd i skriver om er der, men det er jo "bare" turboen i min VW der pruster og pifter den, men i Corsaen skal den åbenbart lyde som en liderlig hankat.
Pennywise79
Sat 27 Dec 2008, 13:20
Nu har jeg fået lagt den sidste opdatering på bilen. Så nu kører jeg software version 8.
Jeg har ingen problemer længere og bilen kører som en drøm. Ingen mislyde - ingen pludselige problemer med stop pga. partikelfilteret ikke får regenereret.
At det så har taget 3-4 måneder før man endelig fik nosset sig sammen fra Opel's side er for dårligt. Jeg vil have kompensation!
Jeg skriver en længere klage til importøren -Fjernet- (se længere ovenfor).
Banditten78. Selvfølgelig skal bilen ikke lyde sådan. I opdatering 7 og 8 har de gjort et eller andet ved turboprogrammet, således at du ikke kan høre lyden når du skifter gear. Tag fat i din Opel forhandler - du er også velkommen til at henvise din Opel forhandler til Hans v. Opel Skrydstrup. Han kender til problemet.
song0032
Sat 03 Jan 2009, 02:24
Jeg er også en super glad ejer af en Corsa Sport 1,7 2009 og ærgrer mig lidt over at disse fejl I nævner ikke er blevet rettet i den nye model. Har kørt 1200 km d.d. og er først lige nu begyndt at høre den pivende mislyd. Det virker som om den kommer fra højre side. Grunden til jeg sikkert først nu er blevet opmærksom på det må skyldes, at mit lækre Pioneer touch screen anlæg er gået i sort og derfor kan musikken ikke længere overdøve piveriet ;) Har nogle af jer oplevet det her med at anlæggets skærm er gået i sort??
Min bil hakker også ved gearskifte, som om man ikke træder koblingen helt i bund, men det gør jeg altså.(!) Den gør det hovedsageligt ved skift til 2. og 3. gear, hvis jeg skifter ved 2500 omdrj.
Jeg har fået en tid her d. 9/1 hos Opel og nu må vi se. Heldigvis stiller sælgeren en lånebil frem til mig (super service)!
Tak, for jeres gode indlæg, som er en stor hjælp hos en førstegangskøber!
Pennywise79
Sat 03 Jan 2009, 12:06
Song0032 >> ja det er da utroligt, at den nye model ikke har fået rettet disse fejl. Hvor er de synlige forskelle egentligt på den nye og den "gamle" model?
Jeg håber du holder os opdateret omkring situationen.
banditten78
Sat 03 Jan 2009, 19:10
song0032 Ja min Pioneer er begyndt på det samme, men hiver jeg sikringen så kommer den til live igen - engang i mellem, det ser ud til at ske når jeg har slukket dyret med GPS på skærmen, jeg har dog ikke Intouch modellen men den lidt større...
Pennywise79: Jeg skal lige aflevere bilen så de kan få rettet Pioneer problemet, så beder jeg dem kontrollere hvilken version EDC der ligger i min, men venter med det gider ikke trille Erritsø i en låne Suzuki :)
song0032
Sun 04 Jan 2009, 00:02
Hey Pennywise, det gør jeg lige så snart de giver mig svar. Den eneste forskel må være noget lir a la aircondition ;o)
Banditten: Sikring, hmm. En tøs som mig på 24 er endnu ikke helt opdateret i forhold til hvor de forskellige ting sidder ;o). Opel sagde at de ville bestille nogle nye ledninger (var det vist nok) hjem, som ville udbedre fejlen. Skal du ikke selv ha' ordnet det med dit anlæg?
banditten78
Wed 07 Jan 2009, 08:52
song0032: Jeg tog manualen :) Tøs 24 år hmmm du får det til at lyde som en kontaktannonce :D
Men har nu fundet ud af det ikke er sikringen, for tricket virker ikke længere men anlægget startede af sig selv i 5 minutter også gik det ud igen i går.
Jo jeg skal "bare" aflevere bilen men i mellemtiden får jeg en lånebil, sidst var det en Swift og da jeg tit køre til Jylland finder jeg en uge hvor jeg ikke skal køre langt, for en Swift er ikke lavet til Skandinaver.
Mine "problemer" har intet med bilen som sådan at gøre, det er anlægget der har drillet, bilen køre som en drøm forbruget ligger på 6,2 over 3000 km og 6,0 på denne tankning så det er også som det skal være - satans kørecomputer du bliver mindet om prisen for at køre bil hele tiden :D
song0032
Mon 12 Jan 2009, 21:46
Hmm, kontaktannonce? :o) Nej, mere et bevidst valg for at udtrykke min dumhed med hensyn til biler.
Jeg har nu været på værksted med den og har fået lavet opdatering 7 til 8, men lyden er endnu ikke forsvundet. Den skærer stadig tænder og den piber stadig. De mente ikke at lyden ville fosvinde. Min leder, som også er mekaniker, synes at jeg skal få dem til at underskrive et papir, hvor der står, at de er blevet gjort opmærksom på fejlen/lyden. I tilfælde af, at det bliver værre efter garantiperioden.
Mit anlæg blev også lavet, men er nu gået ud igen. Efter kun tre dage. De havde skiftet nogle kabler, men det hjalp åbenbart ikke. De sagde i dag, at der gerne skulle komme nogle helt nye kabler fra producenten i løbet af ugen og så ville de kigge på den igen. Nu må vi se hvad der sker.
BuzzFuzz
Tue 13 Jan 2009, 16:36
Det er sku noget træls noget håber da snart de finder en løsning 8 opdateringer er bare ikke godt nok bilerne blev jo tæstet på kryds og tværs prøvekørt på kryds og tværs af USA eller Australien eller hvad det nu var på alverdens underlag osv.. håber da snart de finder en løsning.. og det med den underskrift vil være en god ide hvis der skulle blive noget senere..
Pennywise79
Wed 14 Jan 2009, 16:13
Partikelfilter-problemet er vendt retur. På en hurtig tur ned over den dansk-tyske grænse og retur i søndags braste min glæde.
Pludselig lyser reservenøgle-lampe i instrumentbordet. Få minutter efter taber bilen moment nøjagtig som før den blev opdateret. Resultat. Vi er igen hvor vi var før opdateringerne.
Denne gang har jeg skrevet en mega sur mail til GM og gider ikke finde mig i mere pjat. Bliver problemet ikke løst indenfor meget kort tid og jeg efterfølgende får noget kompensation for alt det bøvl opretter jeg en sag hos ankenævnet for biler. Så er det absolut sidste gang jeg køber Opel. Bilens køreegenskaber er fantastiske, men tyskernes teknik er sgu da på højde med franskmændenes - i hvert fald i mit tilfælde. Det er da ufatteligt.
Jeg har faktisk også overvejet, at sælge lortet og anskaffe mig en kedelig brugt Octavia. Dem er der sjældent bøvl med.
Hvad fanden sker der for GM's service? Er man så hårdt presset på de finansielle markeder at kunderne skal toastes? Jesus christ...
banditten78
Wed 14 Jan 2009, 22:47
Det lyder elendigt! Nu er det jo en 08 model jeg har så håber det gør en forskel, er sgu blevet helt glad for bilen, det er kun anlægget der er noget lort!
Der var en artikel i motor ang. 1,3 cdti, dem havde Opel måtte købe et par stykker tilbage grundet fejl i motorstyringen, evt. du kan få Opel til at købe bilen tilbage.
Der er vist hellere ikke meget tysker i den længere, undervogn fransk, motor japansk og den bliver vist samlet i spanien, evt. er logoet produceret i Bayeren :D
song0032: Så ikke flere skrlmme historier om Pioneer :), faktisk burde jeg have lugtet lunten da sælgeren viste InTouch modellen til mig, han drejede nøglen i bilen men skærmen forblev SORT de var 3 mand der kiggede på anlægget men det ville bare ikke, men håber bare det er en løs ledning på min model, har ikke tid til at besøg værkstedet i tide og utide!
Pennywise79
Thu 15 Jan 2009, 14:50
Hej du.
Ja jeg er også mega glad for bilen, hvis jeg bare ser bort fra det irritationsmoment med partikelfiltret. Tror sgu jeg er en af de eneste med det obskure problem.
Min fars Zafira CDTI har heller ikke problemer hvad det angår.
Jeg synes stadig at Corsaen er den bedste og mest velkørende bil i klassen. At jeg så bare har fået en "mandagsudgave" er drønirriterende. Jeg kæmper bare videre, da jeg ikke vil undvære min bil bundtræk. Elsker bare at smide klampen i bund og trække fra de åndssvage Brianer man møder derude med sure gamle VW GTI og hvad de nu ellers har ;-)
banditten78
Wed 21 Jan 2009, 13:54
song0032 der er lange udsigter til det kabel kommer hjem, det er åbenbart et kabel der er designet forkert og nu magter Pioneer ikke at rette fejlen, de har udsat leveringen siden sidste år og forsætter med det, det er selvsamme kabel der laver problemer i min bil har de fundet ud af.
song0032
Wed 21 Jan 2009, 23:40
Har lige snakket med Opel i dag. De har fået det nye kabel hjem fra producenten og de lover at nu vil det lykkes. Har en tid i næste uge.
banditten78
Thu 22 Jan 2009, 20:25
Har lige snakket med Opel i dag. De har fået det nye kabel hjem fra producenten og de lover at nu vil det lykkes. Har en tid i næste uge.
De kan ikke have kablet hjemme endnu, for det er slet ikke leveret til Pioneer endnu, Pioneer har sagt det kommer i løbet af næste uge hvis det ikke bliver udskudt igen igen igen.
Hvis det ikke kommer i næste uge, så skal du bede dem om at sætte 12V signal til hvor kablet gjorde det, så virker det uden ratbetjening det er Det kabel der er synderen.
Min Opel Pusher har gjort det da jeg ikke gider vente længere så nu virker anlægget og GPS, så når kablet er hjemme så skifter de..
song0032
Fri 30 Jan 2009, 11:01
Banditten78: Nu har den været på værksted og krydser fingre for, at det er det rigtige kabel. Men man ved jo aldrig. Jeg giver lyd fra mig, hvis det driller igen. Og så må jeg jo prøve med det 12V signal du nævner...
banditten78
Sat 31 Jan 2009, 12:21
song0032: Jeg har ellers rykket for en lev. dato men uden svar, så jeg håber da for dig det er den nye versions kabel de kommer i, så hvis din falder ud igen om et par uger så skal du bare råbe af dem for så har de bare sat et gammel kabel I igen.
BuzzFuzz
Sun 01 Feb 2009, 17:28
Der er mulighed for at citere klik på dette icon ved det indlæg i gerne vil svare på : http://www.corsasport.dk/forum/images/forumheaven/buttons/quote.gif
song0032
Mon 16 Feb 2009, 23:32
song0032: Jeg har ellers rykket for en lev. dato men uden svar, så jeg håber da for dig det er den nye versions kabel de kommer i, så hvis din falder ud igen om et par uger så skal du bare råbe af dem for så har de bare sat et gammel kabel I igen.
Det virker stadig - 7-9-13 ;)
Hvis den falder ud igen, så skal de nok høre for det i en meget høj, skinger tone. Tak for hjælpen.
song0032
Sun 07 Jun 2009, 23:58
Den røg igen i starten af april, men midt i april fik jeg monteret en M2 box (står der på reklamationspapirerne) og det har virket til en 12'er siden da. Det er da længere end de tidligere 2 uger ad gangen.
BuzzFuzz
Mon 08 Jun 2009, 19:31
Den røg igen i starten af april, men midt i april fik jeg monteret en M2 box (står der på reklamationspapirerne) og det har virket til en 12'er siden da. Det er da længere end de tidligere 2 uger ad gangen.Virker den så stadig eller er den også gået kold nu???
song0032
Sat 13 Jun 2009, 00:25
Den har virket uden problemer siden påsken. :o)
BuzzFuzz
Sat 13 Jun 2009, 19:05
Den har virket uden problemer siden påsken. :o)
ok super duber så skulle der være en løsning på fejlen jo.. skriv hvis du får problemer igen.. (y)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.