Se fuld version : Støre turbo...
Mads J
Fri 28 Dec 2007, 16:04
Hej alle.
Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har lige købt den nye Corsa D 1,3 CDTI Sport, med 90hk og 200 NM.:D
Men ville så høre om man kunne sætte en større turbo på uden at skifte noget andet???:?
Håber i kan hjælpe..:)
Chr.
Fri 28 Dec 2007, 18:21
Jo det kan du sikkert nok, men ville det ikke være en skam at gøre, før garantien er udløbet på bilen.?
Går ud fra den er helt ny.
Chr.
Fri 28 Dec 2007, 18:22
Hej alle.
Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har lige købt den nye Corsa D 1,3 CDTI Sport, med 90hk og 200 NM.:D
Men ville så høre om man kunne sætte en større turbo på uden at skifte noget andet???:?
Håber i kan hjælpe..:)
Jo det kan du sikkert nok, men ville det ikke være en skam at gøre, før garantien er udløbet på bilen.?
Går ud fra den er helt ny.
Lokkeblomst
Fri 28 Dec 2007, 22:16
du vil måske kunne flytte dens momentkurve men hvis det er en med varibel turbo geometriså hjælper en større turbo ikke. så skal der i hvert fald noget mere på den også. Den turbo der sidder på den nu er optimeret til den motor og omdrejninger sådan at turboen yder sit makismale det hvor motoren skal bruge trykket. det nytter jo ikke at der er maksimal tryk mellem 800 og 1300 omdrejninger eller mellem 3000 og 4000. den skal jo sikkert bruge trykket mellem 1700 og 2500.
Men hvis der er en wastegate på den kan man da altid juster lidt på den.
CDTi
Sat 29 Dec 2007, 21:02
Hej,
Jeg køre også CDTi 90... ;-) Ved ca. 2000 km var det som om den lukkede noget mere op for momentet m.m. ved de lave omdrejninger. Inden, skulle den generelt noget op i omdrejningerne 2-3000 o/min ved gearskift, men det er væk nu... og den køre bare godt, og den er bestemt langt fra at være sløv. Og den går ca. 25 km/L på landevejen på fartpilot. ;-) Hertil er det jo god skik, at behandle motoren meget varsomt til den har gået mindst 10.000 km.
Så jeg synes egentlig, at det er synd at gøre noget ved den. Så mit første råd er, at lære dens gear godt at kende - og hop så 1 eller 2 gear over, hvis du vil frem ad. Med det moment tager den gerne 2-4-6 eller ..3-6.
OGSÅ TIL TUNING !!!
Du kan give den et "box tun" til ca. 2300 kr. Det tager ca. 10 min at sætte i den, og det ændre ikke på bilens orginale systemer. Det giver den ca. 120 HK og 270 nm. Det svare næsten til en "1.7 CDTi". Du kan også få bilen synet med det. MEN, bemærk at nogle biler får problemer med ESP systemet, hvis man tuner bilen med et "box tun" ! Hertil kommer, at mit forsikringsselvskab f.eks. ikke vil forsikre en 1.7'er. Så tænk dig om og undersøg konsekvenserne!
Den anden tilgang er at øge ladetrykket etc., hvilket kan gøres med en større turbo etc. Men så er du ude i noget dyrt og mere kompliceret - og jeg tvivler på at motoren er glad for det i længden.
Men, hvis du vil til den slags, så tal med nogle SAAB folk. Her er det 30 år erfaringer med "turbo tuning" og ECOTEC motorerne... og du vil finde biler med >>500 HK'er. En anden ting du vil møde her, er, at tuning ikke bare er HK/nm, men også bremser, undervogn, stabilisatorer, dif. spær m.m. Din bil er bygget til 90 HK/200 nm + 20 % !
Mads J
Mon 31 Dec 2007, 16:55
wastegate????? Er ikke inden i alt det der teknik, men hvordan ved man om der er det på min???
Ellers tusind tak for jeres svar..
CDTi
Tue 01 Jan 2008, 19:58
Prøv at læse om turboer på www.howstuffworks.com... :roll:
Mads J
Sun 06 Jan 2008, 11:21
Prøv at læse om turboer på www.howstuffworks.com... :roll:
Tak....:):D
Mads J
Sun 06 Jan 2008, 11:22
Jo den er helt ny, så tror også jeg venter lidt med det... Hehe..
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, vBulletin Solutions, Inc.