PDA

Se fuld version : Helt nyt ledningsnet i min Corsa 1,7

deuz
Wed 23 Mar 2011, 11:54
Nu får i lige en rigtig øv historie herinde. Der har ellers ikke været problemer med min Corsa. Nu bruger jeg bare rigtig meget tid på at rede det hele ud. Jeg overvejer at gå videre med det men til hvem og har i gode forslag?

Bilen det handler om er en Opel Corsa 1,7 cdti fra 2008. Jeg har købt den brugt d. 14. juli 2010 hos Sondrup bilcenter i Viby (Århus) Bilen har ikke kørt mere end 24000 da jeg køber den og har lige fået service.
Den har kørt omkring 52000 da uheldet sker.

Det hele starter en aften efter badminton hvor bilens motorlampe begynder at lyse, motoren går på nødprogram og modkørende biler blinker af mig. Jeg undre mig over hvad der kan være galt og opdager da jeg kommer hjem at bilen kører med nær og fjernlys og dette kan ikke tages fra. Kun ved at slukke bilen.

Da jeg næste morgen skal afsted på arbejde vil bilen ikke starte, Den siger en masse lyde og speedometer og omdrejningstæller kører op og ned selv efter nøglen er taget ud.

Jeg tilkalder Falck og de kommer og ser på bilen. Han kan aflæse udfra bilens computer at der er en masse fejl og herefter bliver den kørt på værksted. (Bilgaarden Hostrup)
På Bilgaarden har man ikke set noget lign. Deres mekanikere sætter computer til og bilen vi observerer alle at bilen blinker med tågelyset samt kan køre selvom nøglen er taget ud. Mekanikeren har ikke set noget lign, og opfordrer mig til at køre den til Opel. Dette gøres og Opel bliver lige så forundret. De kan fortælle mig at da de startede den begyndte hornet at at tude samt bilen låste sig selv op. De blev nødt til at tage strømmen fra den natten over.

Den efterfølgende dag oplyser Opel at det er hele ledningsnetværket som er kortsluttet. Det er sker oppe i sikringsboksen og de meddeler at det er kondensvand som er samlet på ledningerne og herefter er løbet ned til sikringsboksen. Der har samlet sig vand og dette er skyld i kortslutningen. De oplyser at dette er sket over tid.

Jeg får at vide at en såda reparation koster 28500 da hele ledningsnetværk skal skiftes. Opel oplyser at de vil yde 70 % kulance selvom bilens 2 års reklamationsret er overskredet da den har fuld service bog ved Opel. Jeg kan dog ikke forstå de ikke vil yde 100% da jeg naturligvis ikke kan opdage en sådan kortslutningsskade imens den har været under de 2 års garanti.
Jeg vender snuden til Sondrup Bilcenter og oplyser dem om skaden og de fortæller at den er overskredet de 6 mdr fuld garanti som de giver på brugt biler og de ikke vil dække resten.

Så hendvender jeg mig til forsikringsselskabet da jeg har kasko som dækker kortslutning velvidende at jeg så må betale 2710 i selvrisiko. Dette selvom jeg egentlig ikke selv synes jeg burde betale noget.

Forsikringselskabets taksator vurderer ikke at de vil dække. De mener tilsyneladende ikke det er en kortslutningsskade (mere præcis ved jeg ikke), dette selvom mekaniker ved Opel har gennemgået skaden for personen og fortalt at kortslutningen er sket på ovenstående måde.

Mine spørgsmål er:
1. Burde Opel dække når skaden er opbygget løbende, dvs imens der stadig har været garanti på den?

2. Burde Sondrup bilcenter dække da de ikke har opdaget fejlen ved service da jeg købte den
I så fald burde forsikringen ikke dække skaden?

3. Burde Opel ikke kalde alle deres biler ind ti og få tjekket om det forholder sig sådan på alle deres biler eller s får de nok nogle Opel ejere på nakken.

4. Jeg har efterfølgende fået at vide ved Bilgården Hostrup at den model corsa jeg har skal indkaldes og skiftet noget ved turboen, da der kan dannes kondensvand i det og det kan ødelægge turboen. Dette har han papir på fra Opel. (kan dette være skyld i problemet)

irmscher
Wed 23 Mar 2011, 12:34
1. Opel er large ved at dække de 70%, de er IKKE forpligtet til nogetsomhelst efter 24 mdr. (uanset hvad) Men, her vælger de at dække noget af det!

2.1 Nej, det er stort set umuligt at kigge ind i fremtiden og se om der opstår skader pga. en vanddråbe der måske er det/opdaget.
2.2 At du har en selvrisiko, er hverken; Opel, Sondrups elelr andres "skyld". (det er stadig billigt sluppet.

3. Hvis man opdager et par biler med den fejl, indkalder man ikke alle biler sådan bare lige. Men, man laver en skrivelse til de autoriserede værksteder om at de skal tjekke det ved service/eftersyn/rusttjek mv. Så nej, det burde de ikke. (endnu en grund til at vælge autoriseret værksted).

4. Nej, turboen sidder fysisk længere nede end sikringsboksen og der er ikke en direkte forbindelse denne vej. Kondens er OVERALT i en bil, inde som ude! Men derfor skal der jo ikke komme fugt ind de vitale steder. Hvis sikringsboskens låg ikke har sluttet helt til vil der helt sikkert opstå kondens på den ene eller anden måde. Dette kunne være sket ved at man slev har sat det forkert på, eller en mekaniker eller....?? Mange "undskyldninger" kan man finde på, men uanset hvad! Det er røv surt at være dig, men der er andre end Opel ejere der står i samme situation, med andre problemer.

Jeg ville få forsikringen til at æde den og betale de 2710 i selrisiko og tage det som hvad det er. Men at de ikke vil dække fatter jeg ikek noget af? en el-skade er da en el-skade, eller? Og at de slet ikke er "smarte" og vil dække det "sidste" af regningen er da helt ubegribeligt??? Hvilket forsikringsselskab er du i?

Kan ikke begribe hvorfor der er så mange der køber diesel...Hvis man ser på flere forums, så er der rigtigt mange der har problemer...dette gælder ALLE mærker...??
Jeg har ikke de samme problemer med vores benzin...på trods af at den er proppet med alt muligt udstyr. kører 25000 om året....

Til sidst, håber du overlever og bliver glad for din bil igen

deuz
Wed 23 Mar 2011, 22:06
Lige en lille update til min historie.

Jeg fik lige af vide fra en veninde idag at hendes søster har været ude for det samme med sin opel corsa fra 2007. Kondensvand som løber ned til sikringsboksen og herefter kortslutter bilen.

Hun oplyste at deres forsikring dækkede. Mon ikke jeg kan bruge dette overfor mit eget forsikringsselskab.

Forsikringsselskabet ringer til mig imorgen ang hvorfor de ikke har tænkt sig at dække. Dette deler jeg naturligvis med jer her på siden, men nu ser vi om de ikke kommer til det i sidste ende. Har fundet § stykket hvor der står at de skal dække :-)

BuzzFuzz
Wed 23 Mar 2011, 22:21
Først vil jeg sige tak for din historie og info omkrin at det ikke kun er dig der har haft det problem.

Som Irmscher skriver så er der ingen ud over dig selv til at betale regningen og opel er large da de blankt kunne have afvist dig.

Fejlen kunne ikke have været opdaget på nogen måde før skaden er sket medmindre opel har fået servicemeddelelser ud omkring problemet og at der skal tjekkes for denne fejl.
Syntes helt klart du skal bruge din venindes søsters forklaring om at et andet forsikringsselskab har dækket hendes skade.

Lad endelig høre mere omkring det her da det jo er en bekymrene defekt som måske kan give sammenhæng med andres motor problemer på 1,7 diesel. modellen.

Vi ser i øvrigt gerne papirer/servicemeddelselser velkommen herinde.. ;)

CorsaGSI
Wed 23 Mar 2011, 22:25
En rigtig sur situation, du står i!

1) Opel er så vidt jeg ved ikke forpligtet til at dække, da det er sket efter garantiens udløb. Så i princippet er det lidt flot, at de vil dække 70% pr. kulance. På den anden side er det decideret ringe, at garantien er så kort for en Opel!!! Havde det været en "billig" Kia, havde der været 7 års garanti! Det sætter nogle tanker i gang - selv hos en passioneret Opel mand som jeg.

2) Der burde vel være 24 mdr. reklamationsret hos Sondrup bilcenter? Er der gået mere end 6 mdr. ligger "bevisbyrden" hos kunden. Her kan det selvfølgelig være svært at bevise, at skaden er sket tidligere.

3) Det findes i Danmark 2 legaliserede forbryderorganisationer. Det er banker og forsikringsselskaber!!! Hvis du har en forsikring der dækker el-skade, så bør forsikringen dække. Vil de ikke, så gå sammen med Opel og få en "ekspert-udtalelse" og så kør sagen helt i retten, hvis det bliver nødvendigt. Du burde have en god sag (men tal selvfølgelig først med en advokat, der bedre kan bedømme sagen).

Held og lykke med forløbet.

Mvh.

Pennywise79
Thu 24 Mar 2011, 14:58
Jeg håber virkelig du finder ud af det. Jeg krydser fingre for dig.

Set i bagklogskabens lys er jeg nok færdig med Opel næste gang jeg skifter bil. Jeg håber - 7-9-13- at jeg ikke kommer til at køre med de store udskrivninger andet end til service de næste par år og så skifter jeg ud til en brugt bil med længere garanti.

2 års garanti er for lidt. Magen til lortebil en Corsa 1,7 er!

Uanset hvad I andre mener herinde - også dig BuzzFuzz - er det fuldstændigt uacceptabelt at ledningsnettet går i stykker på en 3 år gammel Opel Corsa.
Der er ingen gode undskyldninger - det må ikke ske! Det er sjusk!

Jeg vil mene, at Opel skal yde fuld kulance selvom de selvfølgelig ikke er forpligtet til det.

Alle der læser herinde på dette forum vil jeg absolut fraråde at købe en Corsa 1,7 årg 2008. Der findes ikke mange andre biler med så mange "børnesygdomme" som denne.

Jeg har på fornemmelsen, at der ikke findes ret mange 1,7 ejere som overhovedet intet bøvl har haft med deres bil.

BuzzFuzz
Thu 24 Mar 2011, 18:16
Uanset hvad I andre mener herinde - også dig BuzzFuzz - er det fuldstændigt uacceptabelt at ledningsnettet går i stykker på en 3 år gammel Opel Corsa.
Der er ingen gode undskyldninger - det må ikke ske! Det er sjusk! Jeg skal lige pointere at jeg er 1000000% enig i at det ikke er godt nok men man kan jo kun forholde sig til reglerne for garanti som de er.

irmscher
Thu 24 Mar 2011, 22:48
Nu skal vi lige holde hovedet koldt....Det er formentligt ikke ALLE 1.7 ejere....så ville det have været i både Motor, Bilmagasinet, Ekstra Bladet etc. MEN: 1.7 modellen har og er købt af nogen der kører det ehel lidt hårdere end dem der køber en 1.3!! Så jeg tror simpelthen at alle fejl er opstået på baggrund af "for hårdt kørt"...?? Bygger KUN dette på min egen fordom...!!!!! Vel at mærke...!! For sjovt nok er den samme motor med 110 Hk i Astra og Meriva ALDRIG et problem. Om ledningsnettet og de andre fejl på Corsaen er et problem DIREKTE ifb, med det karrosse det sidder i skal jeg ikke kloge i, det "positive" er vel at de fleste andre med 1,0 - 1,2 - 1,3 D - 1,4 - 1,6 T med med og uden OPC IKKE har omtalte problem med ledningsnet og ej heller har udtalt koblingsproblemet, ej heller turbo problemet....!!
Summasummarum: 1.7 diesel i Corsa er åbenbart sårbar....men dette er "vores" (HERINDE) udbredte problem....hvis dette var et meget mere udbredt problem var der nok mere om det i medierne...!! Iøvrigt!! Er der nogen der har en 130 Hk...?? Bare lige for at høre om de har problemer...jeg ved at der skrete en større opdatering af mange ting i den forbindelse med 2010 udateringen...og ikke kun styrtøjet mm...Så mon ikke at den version skulle være bragt iorden? Men set ud af bakspejlet, så burde de af dem som kører på autoriseret værksted ( hvis dette er et seriøst et) få de opdateringer mm som måtte være kommet genne tiden...så de fleste "fejl" ville være rettet. Ret mig , hvis jeg er helt galt på den....men det er altså op til een selv at holde øje med de fejl man umiddelbart ved kan komme og sørge for at bilen i det hele taget er "up to date". Om man køber en bil med 5 eller 7 års garanti afhjælper jo ikke alt...og iøvrigt er de fleste af de biler med disse garantier helt uden sjæl i min verden..fine biler, men absolit røv kedelige og uden den glød og sjæl som man finder i de fleste tyske og italienske biler....forstå mig ret. Japanske, koreanske biler er bare uden sjæl, super gode men generelt kedelige ....Men kan ikek ligesom præge dem og gøre dem til "min" bil....på samme måde...Min opfattelse, vi er alle forskellige....(heldigvis) Jeg er her fordi jeg ELSKER opel...med det der så følger...:-)

BuzzFuzz
Fri 25 Mar 2011, 12:11
Det skal da klart holdes op mod hvor mange af lige den model der er solgt også + man hørrer somregel også kun om problembilerne kontra dem der er glade og uden problemer.
Der var også en del ballade med andre bilers problemer eks. peugeot som et år og 2 forinden havde været den mest solgte bil i danmark. Så havde de solgt nogler enkelte sct. hans modeller som også var skræmmende men få ud af mange der var solgt havde tegn på problemet.

Syntes det er fint folk skriver om problemerne så de får de rigtige råd og vejledning. Da der også er mange banditter i autobranchen..

stjo
Fri 13 May 2011, 09:06
Jamen det er rigtig, at de 1.7ere vi hører om er 2007-2008.

Synes ikke jeg har hørt om 2010 og frem....

...men det finder jeg jo ud af for om ca. 2mdr. skifter jeg min 2008 1.7er ud med en helt ny fra 2011 men stadig en 1.7er, da jeg synes det er en fantastik bil....

Indrømmet - den nye ASTRA var også i spil i en 1.4T benziner, men helt ærligt, så kører CORSAen meget sjovere, og da jeg kører 80-85% af kilometerne alene i bilen, så var valget i svært.

Der kom så AFL-lys og OPC-line kit 1 på Corsa´en, så det glæder jeg mig til at se....

Pennywise79
Sat 14 May 2011, 12:01
Hvor meget fik du for den gamle i bytte?

stjo
Mon 16 May 2011, 12:02
Jamen....

...tror nok, at jeg vil lade dig slippe for det store detaljerede regnestykke, og bare sige kort og godt, at det har kostet mig 75000,- at køre 85000km, så ca 88,2øre/km i afskrivning, for samme bil med samme udstyr, men så kommer der jo AFL og OPC-line Kit 1 oveni på den nye.

Det er jeg ganske godt tilfreds med, da en Corsa i Sport Edition betragtes lidt som en "specielbil" med højere afskrivning.

Til sammenligning kostede mig 58000,- at køre 69000km i min tidligere 2004 Astra G 1.6Twinport (Classic) - altså ca 84øre/km i afskrivning.

Så jeg er ganske godt tilfreds - og håber så på at den næste herlige Corsa er problemfri.